اولین مشاهده انفجار در یک ستاره کوتوله سفید

اولین مشاهده انفجار در یک ستاره کوتوله سفید

💥 وقتی سوخت ستارگانی مانند خورشید ما تمام می‌شود، منقبض می‌شوند و کوتوله های سفید را تشکیل می‌دهند. چنین ستارگان مرده‌ای گاهی اوقات می توانند در یک انفجار فوق داغ به زندگی بازگردند و یک گلوله آتشین از تشعشعات پرتو ایکس تولید کنند. یک تیم تحقیقاتی برای اولین بار چنین انفجاری از نور پرتو ایکس را مشاهده کرده‌اند.

💥 این واقعه تا حدودی یک تصادف و خوش شانسی بوده است. این فلاش‌های اشعه ایکس تنها چند ساعت طول می‌کشد و تقریباً غیرممکن است که بتوان آن را پیش‌بینی کرد، برای مشاهده این پدیده، ابزار رصدی باید دقیقاً در زمان مناسب به سمت انفجار نشانه گرفته شود. ابزار مورد استفاده در این مورد، تلسکوپ اشعه ایکس eROSITA است که در حال حاضر در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و از سال 2019 در حال بررسی آسمان برای اشعه ایکس نرم است. 


💥 بیش از 30 سال پیش انفجارهای اشعه ایکس مانند این توسط تحقیقات نظری پیش‌بینی شده بود، اما تا به حال هرگز مستقیماً مشاهده نشده است. این گلوله های آتشین پرتوهای ایکس روی سطح ستارگانی اتفاق می افتند که در ابتدا از نظر اندازه با خورشید قابل مقایسه بودند. البته قبل از اینکه بیشتر سوخت خود را از هیدروژن و بعداً هلیوم در اعماق هسته خود مصرف کنند. این اجساد ستاره‌ای، کوچک می‌شوند تا زمانی که به صورت «کوتوله‌های سفید» باقی بمانند، که از نظر اندازه شبیه زمین اما حاوی جرمی شبیه جرم خورشید هستند. 

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی