رده بندی ستارگان

رده بندی ستارگان

در علم ستاره شناسی رده‌بندی ستارگان (به انگلیسی: stellar classification) به رده‌بندی ستارگان بر اساس تخمینی که از نور و دمای سطحی آن‌ها با استفاده از طیف سنجی نجومی زده می‌شود، گفته می‌شود و انواع متفاوتی دارد. ستاره‌شناسان عموماً از ترکیبی از این دو روش زیر برای رده‌بندی ستارگان استفاده می‌کنند: «رده‌بندی هاروارد» از دمای سطحی ستاره جهت طبقه‌بندی آن استفاده می‌کند در حالی که «رده‌بندی یرکس» از میزان درخشندگی ستاره جهت طبقه‌بندی آن استفاده می‌کند. آنچلو سچی،منجم ایتالیایی در سال ۱۸۶۰ میلادی چهار نوع طیف ستاره‌ای را از هم تمیز داد. حدود بیست سال بعد، گروهی از محققان در رصد خانه کالج هاورد موفق به تمیز دادن گونه‌های دیگری از طیف‌های ستارگان شده و آن‌ها را به ترتیب حروف الفبایی و بر اساس قدرت خطوط طیفی هیدروژنی آن‌ها نامگذاری کردند. با ادامه تحقیقات، ستارگان بر اساس دمای سطحی آن‌ها طبقه‌بندی شدند که باعث شد ترتیبی غیر الفبایی پیدا کند: ترتیب تقسیم‌بندی از گرمترین به سردترین O و B و A و F و G و K و M می‌باشد. از حروف دیگر جهت اشاره به انواع نادرتر ستارگان و نواختر ها استفاده می‌شود. هر رده، خود به زیر رده‌های بیشتری تقسیم می‌شود. این کار معمولاً با نسبت دادن اعداد بین ۰ تا ۹ صورت می‌پذیرد (عدد ۰ برای گرمترین، و ۹ برای سردترین). رده‌بندی دیگری بنام «رده‌بندی یرکس» در سال ۱۹۴۳ و توسط ویلیام ولیسن مارگون فیلیپ کینان و ادیت کلمن در رصد خانه یرکیز به وجود آمد. این رده‌بندی از درخشندگی ستاره جهت طبقه‌بندی آن استفاده می‌کند.

رده بندی هاوارد

رده‌بندی هاروارد توسط آنی جامپ کانون و ادوارد چارلز پیکرینگ در رصد خانه کلج هاوردبه وجود آمد. این رده‌بندی به شرح زیر است:

کلاس دما رنگ قراردادی رنگ ظاهری جرم
(جرم خورشیدی)
شعاع
(شعاع خورشید)
درخشندگی خطوط هیدروژن % برای تمام ستارگان رشته اصلی
O ≥۳۰٬۰۰۰ K آبی آبی ۶۴ M ۱۶ R ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ L ضعیف ~۰٫۰۰۰۰۳٪
B ۱۰٬۰۰۰–۳۰٬۰۰۰ K آبی متمایل به سفید سفید آبی ۱۸ M ۷ R ۲۰٬۰۰۰ L متوسط ۰٫۱۳٪
A ۷٬۵۰۰–۱۰٬۰۰۰ K سفید سفید ۳٫۱ M ۲٫۱ R ۴۰ L قوی ۰٫۶٪
F ۶٬۰۰۰–۷٬۵۰۰ K زرد متمایل به سفید سفید ۱٫۷ M ۱٫۴ R ۶ L متوسط ۳٪
G ۵٬۰۰۰–۶٬۰۰۰ K زرد زرد متمایل به سفید ۱٫۱ M ۱٫۱ R ۱٫۲ L ضعیف ۷٫۶٪
K ۳٬۵۰۰–۵٬۰۰۰ K نارنجی زرد نارنجی ۰٫۸ M ۰٫۹ R ۰٫۴ L بسیار ضعیف ۱۲٫۱٪
M ۲٬۰۰۰–۳٬۵۰۰ K قرمز زرد قرمز ۰٫۴ M ۰٫۵ R ۰٫۰۴ L بسیار ضعیف ۷۶٫۴۵٪
۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی